Thursday, April 14, 2011

 ხალხური მუსიკა ისტორიამდელი წარსულიდან იღებს სათავესვოკალური (ძირითადადსასიმღერო), საკრავიერი და ვოკალურ-საკრავიერიხალხური შემოქმედების ტრადიციები უაღრესისიმყარით გამოირჩევათუმცა იგი როგორც წესიწერილობითი ფორმით არ ფიქსირდებოდა დაძირითადად საშემსრულებლო მემკვიდრეობით გადმოიცემოდა.
   ხალხურ მუსიკასპროფესიულის მსგავსადჰყავს თავისი ავტორითუცა ანონიმურითითოეულშემსრულებელს თავისი ნიჭისგემოვნებისა და საშემსრულებლო ოსტატობის შესაბამისადგარკვეული კორექტივი შეჰქონდა ამა თუ იმ მუსიკალურ ქმნილებებში და თავისდაუნებურად ხელსუწყობდა ვარიანტულობასშესაბამისადხალხური ნაწარმოების თანაავტორებად გვევლინებოდნენშემსრულებლებიკონკრეტული ავტორი კი უცნობი რჩებდოდარაც ხალხური მუსიკის მთავარითვისებააზემო აღნიშნულსავე საფუძველზე ხალხური მუსიკის მეორე არსებითი თვისებააიმპოვიზაციულობარითაც იგი განსხვავდება პროფესიული მუსიკოსისაგანხალხური მუსიკალურიშემოქმედების შექმნა-განვითრებაში დიდ როლს ასრულებდნენ სხვადასხვა ეროვნების .. "ხალხურიპროფესიონალები": მესტვირეაშუღიჟონგლიორიშპილმანიაკინი და სხვახალხური მუსიკისათვისდამახასიათებელია ჟანრული მრავალფეროვნებამას საფუძვლად უდევს ადამიანის მდიდარიშრომითი და ყოფითი მოღვაწეობარაც ხალხურ მუსიკას ოდითგანვე ახლავდასხვადასხვა ხალხისუაღრესად თავისთავადიგანსხვავებული მუსიკალური კულტურა მაინც ერთნაირად ავლენს ამზოგად ჟანრობრივ კანონზომიერებასმაგმრავალსაუკუნოვანი ქართული ხალხური მუსიკადიალექტებითაც გამოირჩევა (ხევსურულითუშურიფშავურიმოხევურიმთიულურიქართული,კახურიმესხურიიმერულიგურულიმეგრულირაჭულილეჩხუმურისვანურიჭანური), მოიცავსყველა იმ მნიშვნელოვან ჟანრსრომელიც ზოგადკაცობრიული კუთვნილებისააშრომის,საყოფაცხოვრებოსაწესოსარიტუალოსაქორწინოლაშქრულიმგზავრულისაისტორიოსაგმირო,სატრფიალოსახუმარო და საფერხულო სიმღერებს.
   ხალხური მუსიკის განვითარებასთან ერთად ადრინდელი მარტივი სიმღერების და საკრავიერინიმუშების გვერდით ჩნდება უფრო ვრცელი და რთული ვოკალურ თუ საკრავიერო მუსიკის ფორმები.სხვადასხვა ჟანრობრივ წიაღში ყალიბდებოდა მრავალზმიანობისა და რიტმიკის განსხვავებულიტიპებიეს პროცესიც თვალნათლივაა ასახული ქართულ ხალხურ მუსიკაშირომლისთვისაცდამახასიათებელია მეტად ფართო დიაპაზონიერთის მხრივვხვდებით უძველესი სასიმღეროშემოქმედებისა და საკრავიერი მუსიკის უმარტივეს ფორმებს (თუშ-ფშავ-ხევსურული ხალხურიმუსიკა), რომლებსაც განსაკუთრებული ადგილი უჭირავთ მსოფლიო ხალხურ მუსიკაში საოცრადმრავალფეროვანი და დახვეწილი საგუნდო მრავალხმიანობის ფორმებით ("ჩაკრულო", "სუფრული", "ცხენისნური", "მხედრული", "ვახტანგური", "'შვიდკაცა", "ალილო", "ლილე", "კვირიადა სხვა.).
   ხალხური მუსიკის შემოქმედების წიაღში შეიქმნა მრავალი საკრავირომელთაგან ზოგიერთირომელიმე ერის მკაფიოდ გამოხატული კუთვნულებაა (მაგქართული ჩონგური), ზოგიერთი კისაზიაროა რამდენიმე ეთნიკური ჯგუფისათვის.
   ხალხური მუსიკა პროფესიული მუსიკის საფუძველიაასევე  ხალხური მუსიკალური საკრავებიდანიღებს სათავეს თითქმის ყველა პროფესიული მუსიკალური საკრავი.  ხალხური ცეკვა ხალხური შემოქმედების ერთ-ერთი უძველესი სახეობააყველაზე ადრინდელურმასობრივ ცეკვად მიჩნეულია მონადირული ცეკვებირომლებიც ჯერ კიდევ პირველყოფილიადამინების კოლექტიურ შრომასთან – ნადირობასთან კავშირში შეიქმნაასეთება ქართული ლენჩილი(სვანეთი), სანადირო – ამირანის ფერხული (სვანეთი). ნადირობითა და მესაქონლეობით დასაქმებულიტომები განსაკუთრებული პატივით ეკიდებოდნენ ცხოველთა სამყაროსადიდებდნენ დააღმერთებდნენ მათმათ წინამძღოლს – პატრონსრომლის სურვილზედაცთითქოსდადამოკიდებული იყო ნადირობის წარმატებათავდაპირველად მას ცხოველების სახე ჰქონდა(ზოომორფიზმი), შემდგომ კი ადამიანისა (ანთროპომორფიზმი). ანთროპომორფიზმის ნიშნად უნდაჩაითვალოს საქართველოში დღემდე შემორჩენილი ფერხულებინადირობის ქალღმერთის –ოქროსთმიანი დალისადმი მიძღვნილი ცეკვა-სიმღერები: "დალი კოჯარს ხელვაჟარე" (დალი კლდეშიმშობიარობს), "ბაიალ ბეთქილ", 'მეთხვარ მარედა სხვები.
   ხალხი ცეკვაში ასახავდა ცხოველთა თვისებებსბაძავდა მათ და სახიერად გადმოსცემდა ცხოველთადა ფრინველთა დამახასიათებელ ქცევებსასე შეიქმნა ჩრდილოეთ ამერიკის ინდიელთა ბიზონებსცეკვაინდონეზიელთა ვეფხვის ცეკვაიაკუტების დათვის ცეკვაპამირელების არწივის ცეკვა,ჩინელებისა და ინდოელების ფარშავანგების ცეკვაფინელთა ხარის ცეკვა და სხვა.
   დროთა განმავლობაში ხალხური ცეკვებისაზოგადოების ეკონომიკურიპირობების შეცვლასთან ერთადსახეს იცვლიდნენიქმნებოდა ცეცხლთანდაკავშირებული საწესჩვეულებო ცეკვებიმაგშრილანკელთაAცეცხლისცეკვაქართული ლამპრობაანდა სლავური ფერხულებიდაკავშირებულიარყის ხესთანყვავილების გვირგვინების წვნასთანკოცონის გაჩაღებასთანდა სხვაიმის გამორომ ადამიანი ვერ ხსნიდა ბუნების ზოგიერთ მოვლენასდა ქედს იხდიდა მათ წინაშეცეკვებში თანდათანობით ფეხს იკიდებდა მისტიკის ელემენტები,იქმნებოდა ასტრალური სხეულებისადმი მიძღვნილი ფერხულებიასეთია ქართული "ლილე" (მზესფერხელი), "შუშპარი" (მთვარისადმი მიძღვნილი ცეკვა). რელიგიურ-მისტიკური ფერხულებიდანსაქართველოში აღსანიშნავია - "ლაჟღვაში", "ადრეკილადა სხვა.
   მიწათმოქმედების განვითარების შემდეგ შეიქმნა ლიტველების მთიბავთა ცეკვაგუცულების ხესმჭრელთა ცეკვამოლდაველების მევენახეთაუზბეკების მებამბეთა ცეკვები და სხვახალხურცეკვებში ხშირად გამოიკვეთება მებრძოლი სულისკვეთებაგმირობა და სიმამაცეგადმოცემულიაბრძოლის სცენებიმაგასეთია უძველესი ბერძნული ცეკვებირომელშიც ფარიკაობის ლემენტებიცცეკვის ხელოვნებასთან არის შერწყმულიქართული "ხორუმი", "ფარიკაობა", "ზემყრელოდა სხვახალხურ საცეკვაო შემოქმედებაში დიდი ადგილი უჭირავსსიყვარულის თემასთავდაპირველად იყო ეროტიკული ხასიათის ცეკვები,მოგვიანებით კი სატრფიალო ცეკვებში გამოიხატებოდა კეთილშობილურიგრძნობებიკერძოდქალისადმი მოკრძალებული დამოკიდებულება (მაგ:ქართული ცეკვა "ქართული", პოლონური "მაზურკა", რუსული "კადრილიდასხვა). დროთა განმავლობაში სხვადასხვა ხალხის წიაღში ჩამოყალიბდა საცეკვაოტრადიციამოძრაობათა კოორდინაცია და მუსიკასთან მათი შერწყმის თავისებური ხერხები.
    ზოგი ცეკვა სრულდება მუსიკალური საკრავის აკომპანიმენტითრომელიც სშირად თვით მოცეკვავესუჭირავს ხელში (მაგგარმონიდოლიდაირა და სხვა).

No comments:

Post a Comment